Streszczenie poniższego video:

Niedobór witaminy B12 powoduje podwyższenie poziomu Homocysteiny, co może powodować różnego typu dolegliwości i choroby (np: serca, nerek).

Za transport B12 odpowiadają głównie białka takie jak: Haptocorrin znane również jako Transcobalamin I (TCN1) lub cobalophilin, jest odpowiedzialne za 80% transportu do narządów oprócz mózgu. Witamina B12 w wątrobie magazynowana jest poprzez białko Transcobalamin I (TCN1).

Witamina B12 do mózgu transportowana jest przez białko Transcobalamin II (TCN2) jest to pozostałe około 20%.

Dlatego też tabletki z cjanokobalaminą przyjmowane regularnie lepsze są od zastrzyków przyjmowanych raz na pół roku, gdyż dzięki temu mózg regularnie zasilany jest tą witaminą, która jest niezbędna do jego prawidłowego utrzymania w zdrowiu.

Przyswajalne formy B12 (aktywne) to:
- Cyjanokobalamina - wysoka przyswajalność;
- Metylokobalamina;
- Hydroksykobalamina;
- Adenozylokobalamina;

Dawkowanie u zdrowego weganina B12 to min. 250 ug, 3-4 razy w tygodniu (u osób z cukrzycą typ II zażywających metforminę oraz chorobami związanymi z niewydolnością układu pokarmowego dawka odpowiednio większa, nawet 1000 ug na dzień).